Direktlänk till inlägg 24 november 2014

HEN

Av myrealworld - 24 november 2014 23:16

Igår på fb läste jag en statusrad som löd: "HEN, vilket äckligt ord. Totalförbud i mitt hem".
Detta var skrivet av en människa jag umgicks mkt med för tre år sedan.
Jag förvånas egentligen inte men jag kunde inte smälta detta.
Jag skrev ngra kommentarer och ägnade tid åt att slipa på mina argument kring varför ju hen är viktigt.
Jag kommer tillbaka till det.

Många som kommenterade och tyckte hen var förskräckligt och en ville tom krossa ansiktet på en sjuksyrra som hade sagt hen till hennes barn (som var 3månader) som minsann var en han, "en riktig man".
Samma kvinna tyckte att det var rent av olämpligt att kalla ett barn för hen och även påstå att den kanske skulle bli homosexuell...
Jag besvarade hennes olämpliga yttringar och började fundera på hur det kommer sig att vi jobbar mot/fast för stereotypa könsroller.
Hur det kan komma sig att hen är förskräckligt?
Jag slutade kommentera då jag ansåg att det inte gick in.
Vet ej om det är relevant men enligt utsago ska alla som kommenterade vara med i samma "sekt" som hen som skrev statusen. "Adam och Eva, Gud skapade oss att.... "

Jag antar att alla förhåller sig olika till språket och hur vi använder oss utan den. Jag dömer sällan. Däremot lägger jag mig när en människas åsikter drabbar ngn annans åsikter eller existens.

Åter till min slutpläddering gällande hen. Och cementerade könsroller.

Han/hon syftar väl teoretiskt till vad en har mellan benen?! Är ni med?
Så om vi då istället skulle presentera oss enligt det (om det är så viktigt att veta VAD du/jag har).
- hej, mitt namn är xxx och jag har en vagina/penis eller bådeoch.

Om det var allt som hon/han syftade till hade hen möjligtvis inte behövts.

MEEEEEEN

Ni vet ju att det inte riktigt funkar så.
Hon och han berättar inte bara ens könstillhörighet utan även alla samhällsnormer (skrivna som oskrivna) en bör förhålla sig till.
Vad en bör bära för kläder, gilla för lekar/leksaker, framtidsvisioner, vem en bör välja att älska osv.
Dessa regler och fängeslseliknande normer skapar oss dagligen endast genom att definiera vår könstillhörighet.
Det sitter överallt i oss och andra.

Därför älskar jag hen. Till hen finns inga normer. Det finns möjligheter för var och en att berätta sin historia. Ens könstillhörighet är EN bit.
Din hobby/dina intressen berätta ännu lite mer. Ditt val av yrke kan berätta lite om dig. Vem du väljer att vara med för dagen/natten/för evigt berättar en historia om kärlek i ditt liv osv.

Jag är beredd att jobba med mig själv för att möta ngra av mina invanda och rotade samhällsnormer och allt jag kräver av dig är att respektera mig i det!

Tack för det lovers!

 
 
Ingen bild

Glajjan

25 november 2014 20:57

W👊O👊R👊D

Instämmer med varenda stavelse!! Finns inte en dag som jag hittar det lilla i det stora eller tvärtom.

Imorse blåste jag in på skolan, en lärare haffade mig å bad mig komma till deras klass för att informera pm närhat osv. Jag bara visst visst. Sedan lade läraren till; jag har varit i kontakt med elevernas föräldrar och vi är överens om att det blir absolut bäst att du som kvinna tar denna info med eleverna.

Ja men såhär; jag hade inte ens hunnit till kaffet, inte hunnit till mitt rum - när jag smattrade av den första genuslektionen för dagen. Denna gång för läraren plus dennes chockerade kollegor. 💣💣💣💣myyyyu Gadd alltså. Eleverna är mycket skarpare i detta.

myrealworld

25 november 2014 22:35

Exakt! Daglig kamp ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av myrealworld - 28 januari 2019 23:46

Hej vänner! Jag kommer sluta blogga här och istället skriva på www.Tolou.se Min blogg har alltid fungerat som min ventil då jag började blogga när jag led av min depression för snart 10 år sedan. Jag har mått bra av att dela mina tankar och d...

Av myrealworld - 25 januari 2019 19:24

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 1254608282"

Av myrealworld - 24 januari 2019 10:01

Vi har haft en fördjävlig höst med alla tänkbara sjukdomar. M har drabbats hårt och varit sjuk lääänge. Igår fick läkarna napp och det visar sig vara Twar. Han har nu fått ny medicin och jag hoppas så att han ska tillfriskna. Han har haft hög feb...

Av myrealworld - 1 januari 2019 01:23


Vid matbordet kring nära och kära gick vi laget runt och alla fick berätta det bästa med 2018. Några berättade om nya anställningar, andra om ett mer hälsosamt liv och min syster om att hon slutade röka. När min tur kom var det för privat att dela ...

Av myrealworld - 17 december 2018 10:57

Efter min penicillinkur och en sjukdomsperiod på ca 9 veckor var det dags för vår stora som åkte på halsfluss och fick ta två antibiotikakurer då de gav honom fel första gången. Sedan var det dags för M som nu är inne på sin fjärde vecka av sjukdom...

Presentation


Somewhere in between myself and I you will find Me.

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards